måndag 25 januari 2010

Kanelbullens dag.

Kanelbullen kanske inte behöver någon närmare presentation, det e inte speciellt komplicerat men det är svårt att få den när riktigt krämiga kanelbullen och hemligheten är helt enkelt mer kräm!.
Här kommer ett väldigt gott recept på bullar. Perfekt till fredagsfikat!

Degen:
13 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk kardemumma, malen
100 gram margarin

1 paket jäst
5 dl mjölk

Fyllning:
200g smör
1/2 dl socker
2-3 msk kanel

1 ägg till pensling
pärlsocker

Gör såhär:
Blanda alla torra ingredienser och lägg i smöret. Blanda i smöret och smula ned den med händerna till så små bitar som möjligt. Värm lite mjölk till ca 37grader och smula i och lös upp jästen.
Häll vätskan över de torra ingredienserna och blanda och knåda ett bra tag. Jag körde min deg i maskinen i ca 5min.
Låt degen jäsa i bunken under duk till dubbla storleken. Vält ut degen på ett mjölat bakbord och kavla ut till en stor rektangel.
Jag delade den nu i två delar.
Fyllningen får man jobba ett tag med så låt smöret stå framme så att det blir lite mjukt innan du gör den. Bara mosa ihop till en go gegga och smaka lite och se om den behöver mer kanel. Smeta nu på rikligt med fyllning, det är långt kvar till beach 2010!
Jag rullade ena degen och delade dem i ca 2cm tjocka skivor. Den andra gjorde jag två flätor av. Bara att vika på mitten och sen göra två snitt och börja fläta. Eller som det heter på Helsingborgsska: Kanelfletta. De blev lite klened o dan dock...


Sen efter ni sett denna film och skrattat lite så pensla med vispat ägg och strö på pärlsocker. Släng in dem i ugnen på 225-250grader i ca 5-10 minuter i nedre mitten av ugnen tills de fått fin färg. Jag lovar att det doftar helt otroligt i hela huset sen!






Johan Glans!

6 kommentarer:

  1. O jag vet att det inte e kanelbullens dag idag men jag är ateist så det kan vara det varje dag!

    SvaraRadera
  2. Snyggt sagt, sedan jäste de en tredje gång (eller nåt) i magen.....göttans!
    Pöss

    SvaraRadera
  3. Fredagsfika't, du e för söt du Micke :)
    Kanelbulle dagen är väl runt din födelsedag om jag inte minns fel..?
    Kram!!

    SvaraRadera
  4. Schysst brödblogg! Undrar om det är en slump att det bara är göteborgsbagarna som insett ordvitsmöjligheterna. :)

    SvaraRadera
  5. Håller med! Här kommer en till:

    -Var sover degarna?
    -I jäststugan...

    Raggadish!

    SvaraRadera