fredag 8 januari 2010

En god start!

Jag heter Michael Hansson, är 27 år och bor i Göteborg. Framtill i somras var jag en hårt satsande rockmusiker som spelade i band och gav ut skivor. Men med ihållade tinnitus och besvär med starka ljud fick det mig att lägga gitarren på hyllan och livet kändes rätt trist utan att ha något att göra och fokusera tankarna på om dagarna.
I ett försök att hitta en ny hobby jag började under senhösten att intressera mig lite för matlagning. Min kost hade dessförinnan bestått av färdiga köttbullar, spagetti och köttfärssås och.. öh, ja det var väl typ det. Mycket till min flickväns förtret var det ungefär så långt mina kunskaper sträckte sig. Det tål att sägas att min flickvän är sjukt duktig i köket och kan koka ihop fantastiska rätter på i stort sett ingenting. Så fort jag försökte improvisera så blev det bara pannkaka av alltihop, alltså, inte pankaka bokstavligt talat utan bara äckligt. Tills jag fann RECEPTET!! Det kanske låter konstigt, men jag hade aldrig lagat mat efter recept!? Med ett bra recept, för min del var det Bonniers Stora Kokbok, och bra ingredienser så kan man faktiskt göra vadsomhelst. Och det smakar gott!! Det var som en ny värld öppnade sig för mig, jag är nybörjare men jag har väldigt roligt.
Nu under julen började jag baka bröd, och det var ytterligare en värld som visade sig. Tänk att jag gått hela mitt liv med att äta processerade butiksbröd som är svindyra när man snabbt och enkelt kan göra ett fantastiskt gott bröd med enkla medel.
Denna blogg kommer att handla om mig och min väg till att bättre förstå bröd, varför det blir som det blir. Jag vill visa både framgångar och motgångar och försöka lära mig av misstagen. Det kommer finnas recept men framförallt vill jag visa att det inte är så svårt och allt som krävs är egentligen lite vetgirighet och kärlek för varma nybakta bröd!

Välkomna till Bakluckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar