söndag 17 januari 2010

Att starta och sköta en Rågsurdegsgrund

Det finns en massa olika sätt att starta upp sin egen surdegsgrund på. Alla som någon gång har gjort det har säkert olika uppfattning om hur det skall göras. Jag läste en del innan och såg att det skilde sig en hel del mellan tillvägagångs sätten så jag gjorde två olika och fick också två olika resultat. Det som är bra är att om man väl kommer igång så kan man ha sin surdeg i stort sett resten av livet om man bara ibland skänker den lite kärlek och omtanke.
Jag rekommenderar att göra två olika , dels för att det tar rätt lång tid och dels för att det är så mycket som spelar in på hur resultatet blir dvs. omgivningen, temperatur och antalet naturliga jästsporer som finns i mjölet och tillochmed i luften. Egentligen skall det bara behövas mjöl och vatten för att få fram en surdeg men honungen fungerar lite som en katalysator och ger jättebra resultat.

Så här startade jag min Rågsurdegsgrund

DAG 1
1,5 dl ljummet vatten
1 tsk honung
1,5 dl grovt rågmjöl

Rör ut honungen i vattnet i en liten bunke eller burk. Blanda sedan i mjölet och rör ihop till en slät blandning. Använd helst ekoligiskt rågmjöl för det har inte blivit processerat så mycket som vanligt mjöl och har därför en större andel naturliga jästsporer i sig. Täck över med en tallrik eller lock och låt stå, gärna på ett litet varmare ställe (jag hade min brevid spisen) men locket får inte sitta för tätt. Gladpack funkar också.

DAG 2 MORGON
1 dl ljummet vatten
50 g (1 dl) grovt rågmjöl
Rör ner i gårdagens blandning, täck igen, och låt stå till kvällen.

DAG 2 KVÄLL
Upprepa föregående steg. Nu borde den börja bubbla litegrann.

DAG 3 MORGON
Upprepa en gång till.

På kvällen den 3 dagen borde surdegen vara färdig. Bubblig och fin skall den vara och lukta som en blandning mellan filmjölk och öl. Nu har du en levande organism på händerna. Grattis, sköt om den och kanske tillochmed namnge den, min heter Råger och vetesurdegen heter Mattias.
För att stärka surdegsgrunden ytterligare så häll av allt förutom ca 50g (1/2dl) och fortsätt mata den med 1dl vatten och 1dl mjöl morgon och kväll.
Bubblig och fin = Välmående surdeg!
Jag förvarar min i en glasburk med lock.

Så här sköter jag min surdeg.

För att surdegen skall må bra så behöver den liksom allt levande, mat. Ju kallare man förvarar sin surdeg desto mindre äter den. Lägger man den i frysen går den i ide och kan överleva i ett ett år utan att den dör.
Jag förvarar min surdeg i kylen. Då behöver den bara matas en gång i veckan för den skall hållas vid liv och må bra.
Om grunden står framme i rumstemperatur bör detta göras varje morgon och kväll.
Jag matar alltid min efter jag bakat med den och låter den stå framme i rumstemeratur i ca 8-12 timmar innan jag ställer in den i kylen igen.
Det skall heller aldrig bli "förmycket" i burken. mer än 300g är inte så jättebra kanske. Surdegen "äter" i förhållande till sin storlek, dvs om man har mycket i burken behöver den äta mycket, så häll ut och börja om med 50g surdegsgrund ibland när den börjar växa till sig. Kan faktiskt jämföras med hur man ansar ett bonzaiträd kanske!?

För övrigt så har jag nu ändrat så att alla kan kommentera här på bloggen, så gör gärna det!

Banzai!

1 kommentar: