torsdag 14 januari 2010

Lycka i en ugn!

Dagens Bröd! Fybubblan vilket smaskigt bröd jag lyckades med idag! Jag sa ju tidigare att jag skulle vänta med bakning till helgen men efter en bakfri dag gick det gick inte riktigt att hålla fingrarna i styr.
Idag var jag ledig från jobbet och satte igår kväll en fördeg igår på Grovt Rågmjöl och Manitoba Cream som skall vara ett "super vetemjöl" vad jag har förstått men det går nog bra med vetemjöl special och så här ser receptet ut

Kvällen innan:
100g (1dl) Rågsurdegsgrund
200 g (2 1/2 dl) Manitoba Cream
100 g (1 1/2 dl) Grovt Rågmjöl
350 g (3 1/2 dl) Ljummet vatten

Blanda allt i en bunke och täck över med plast eller ett lock och låt den stå framme på ett lite varm ställe, ca 20-25 grader, inte varmare. På morgonen hade den bubblat upp fint och såg ut såhär



På morgonen:
450 g (4 1/2dl) Vatten
450 g Manitoba Cream
50 g Fullkorns dinkel (kan kanske skippas eller erättas med annat)
200 g Rågsikt
25 g (1 1/2 msk) Sirap
22 g (1 msk) Salt


Glömde räkna decilitrarna så här finns en länk till måttomvandling om ni inte har en våg.
Blanda allt utom saltet och kör i maskinen på låg hastighet i sju minuter. Sedan på öka hastigheten och strö i saltet efter halva tiden. Jag har lånat min mors gamla electrolux assistent och detta var första gången den har fått bekänna färg och efter lite bankade och skruvande funkade den utmärkt! Har man ingen maskin antar jag bara att man får knåda tills man inte orkar mer sen ringer man en vän som får komma och knåda lite till... Men det går säkert!


När degen är färdigknådad lade jag den i en plastlåda med lock som jag hade smort med lite olja och lät den jäsa till ungefär dubbel storlek. Det tog ca tre timmar för mig. Jag har läst liknande recept som man skall vika degen under jäsningen så självklart gjorde jag detta också. "Vikning är ungefär som stötning men man stöter ej ut gasen ut degen, man sträcker degen genom att dra ut kanterna kraftigt utan att den brister, lägg över "fliken" över den liggande degen, och ta en till flik. Fortsätt tills en spänd deg uppnåts" skriver man på Bakkemi.se . Man viker helt enkelt in degen från varje hörn. första gången efter en timme sen tre fyra gånger till med jämna mellanrum. Ha lite vatten eller olja på fingrarna för degen e rätt kladdig. Jag satte en liten tejpbit för att se om den jäste. Tänk nu på att det inte är någon jäst i, bara surdegsgrund! Rätt coolt!




Start kl 10

Färdigjäst kl 1

Vält ut den på ett mjölat bord.

Sätt på ugnen på max med en plåt inne en timma innan den e färdigjjäst.

Nu kommer finnessen, som jag inte riktigt besitter än, som gör brödet sådär snyggt. Man delar degen i två delar och drar ut dem till nån slags rektangel. Ingen knådning nu bara lätt på hand. Sedan viker man den dubbel på längden. Ta ut plåten från ugnen och trixa över degen och släng in dem i ugnen. Sänk värmen till 250grader och grädda i 15 minuter sen sänk värmen till 200grader och kör i 15-20minuter till. Så här såg de ut direkt ur ugnen. Låt det sen svalna på galler.

Här ser man tydligt vad den sista vikningen gjorde för texturen på skorpan.

Stora fina hål inne i brödet... Smarrigt!

Efter ca 15 minuter var det uppätet! Ruskigt gott!

Måst säga att detta var ett av de godaste bröden jag och sofia någonsin ätit och det kommer jag absolut att baka igen! Segt och saftigt med fantastisk skorpa och stoora hål!!!

Hotood Kap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar