fredag 8 januari 2010

Godaste brödet! So far...

Jag är absolut ingen expert på bröd, långt ifrån. Jag kan nog inte ens kalla mig för glad amatör. Bara glad kanske... nybörjare iallfall. Men håller man sig till recepten och är nogrann och tålmodig så kan man lyckas med det mesta. Jag snubblade över surdegskungen Martin Johanssons blogg pain de maritin i julas och läste lite om surdeg och fattade snabbt att det var "way out of my leauge". Jag får nog börja från början innan jag ger mig på såpass svåra saker. Men han tipsade om ett bröd som inte var surdeg men ett bröd som jäser över natten, i kylskåpet!?! Jag hade ju förstått det som att jäst behövde värme för att utvecklas men jag bestämde mig för att prova det. Jag har bakat dessa bröd tre gånger, med varierande resultat, men alla har dock varit väldigt goda. Senast idag gjorde jag dem och de blev då formodligen de godaste bröden jag någonsin ätit. Martin kallade dem helt enkelt "Enklaste Frukostbullen" och receptet är helt taget från hans sida.

På kvällen
4 dl (400 g) vatten
1 tsk (10 g) jäst
8 dl (480 g) rågsikt
1 ½ tsk (10 g) salt
1 msk (25 g) honung

Idag som var den bästa bakdagen gjorde jag allt rätt verkar det som och så här gjorde jag;
Först blandade jag jästen med ljummet vatten. Denna gång använde mig av torrjäst och tog en tesked, kanske lite mycket men det blev bra. Sedan blandade jag i resten av ingredienserna och rörde runt med en sked. Jag tog inte riktigt 8dl rågsikt utan snarare 7,75dl. rör runt tills degen är go och kletig. Täck med plastfolie och ställ in i kylen, jag tog en plastpåse och det verkade som att degen fick lite mer luft då i kylen och jäste bättre. Sen gick jag och la mig och drömde om de goda frukostbullarna.

På morgonen
Tyvärr var jag tvungen att åka en sväng in till jobbet på förmiddagen och var inte hemma och kunde börja baka förrän kl 14, då hade degen vart i kylen i ca 15 timmar. Men det hade gjort underverk. Degen var porös och man kunde se luftbubblorna igenom skålen. Jag skrapade ur den trådiga spänstiga degen på ett ordentligt mjölat bord. Lätt och försiktigt fingrade jag ut den till en ca 50x15 centimeter lång rektangel. Sedan viker man den på längden så att den blir typ då 50x7,5 centimeter.
Jag satte ugnen på max, min går bara till 250grader annars max 275grader. Låt en plåt stå inne i ugnen. Att plåten är varm gör att brödet inte klibbar fast. Låt nu degen vila i ca 30minuter under duk medan ugnen blir riktigt varm. Pensla degen med vatten och strö på lite solrosfrön och lite mjöl på toppen strax innan den skall in i ugnen. Dela degen i åtta delar och lägg dem på den varma plåten och skjutsa in dem i ugnen i ca 13minuter.
Jag satt framför ugnen nästan hela tiden och tittade på de små underverker som reste sig och skorpan bröts på ett sånt där snyggt sätt. När de får en riktigt brun fin färg är de klara.

Sofia och hennes mor hade pysseldag hemma, de hade lagat sjömansbiff och till det åt vi den enkla lilla frukostbullen som visade sig utmärkt passa som den enkla lilla lunchbullen också.

Fantastiskt smarrigt!

Testa gärna och hör av er om ni lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar