lördag 9 januari 2010

Frukostbullen på vetemjöl + experiment

Igårkväll satte jag en deg på receptet på frukostbullen (recept nedan) fast på Vetemjöl istället. Det blev väldigt gott men jag kom också till ett par nya slutsatser. Igår var jag förbi surdegsbageriet Alvar och Ivar på Kastellgatan här i Göteborg för att kolla in deras bageri. De var full fart där inne och en himla många fina bröd bakades där. De ugnarna de hade där var som stora pizzaugnar fast lite högre och de hade en funktion som sprutade in ånga i ugnen. Anledningen var att skorpan inte skulle stelna så snabbt och ge brödet mer tid att resa sig i ugnen. Jag var tvungen att prova det här hemma och testade ställa in en plåt med lite vatten i under min bakplåt i ugnen. Bröden reste sig jättefint men nackdelen var att undersidan fortfarande var degig när bröden var klara och jag antar att man istället kan ställa in en skål med vatten istället. Testar man inte så får man inte veta.
Jag gjorde bullarna i olika storlekar också för att testa om det gick, fyra mindre bullar och en lite större, nästan som en limpa. Den större blev inte färdig i mitten riktigt och slutsatsen är väl att skall man baka med så lös deg så är små bullar bättre och att allt man sätter in i ugnen bör vara lika stort om det skall bli samma resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar