fredag 8 januari 2010

Inledande reflektioner

Jag har bakat ett par bröd nu under julen, på gott och ont. Mest gott måste jag säga. Man kan ju säga så här att bröd består i grunden av tre saker, mjöl, vätska, och nån form av jäst eller bakpulver. So long är till och med jag med på banan.
Mjölsorter finns det hur många som helst, råg, vete, korn, och havre är de vanligaste sädesslagen men det finns även mjöl på majs, hirs, ris och bovete. Dinkelmjöl finns ju också, ingen aning var det kommer ifrån men jag kommer nog tillbaka till det senare.
Jäst eller hävningsmedel som det kallas är till för att tillföra luft i brödet och göra det poröst. Annars hade det bara blivit en solid klump. Det finns även bakpulver och bikarbonatsbröd och de har ger brödet andra kvalitéer. Jäst gör brödet luftigt, saftigt poröst och elastiskt medan bakpulver ger ett lufigt bröd som är torrare och med en inte rätt ensidig konsistens. Bikarbonat har jag inte provat än. Jag kommer nog att göra mest bröd med jäst i, det är roligare.
Jäsprocessen tycker jag är fantastiskt spännande man kan väl säga att det är nyckeln till ett lyckat bröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar