måndag 11 januari 2010

Leksaker!

Efter lite runtsurfande´och informationssamlande ang surdegar förstog jag att om man vill vara med och leka med de stora pojkarna måste man skaffa sig de rätta redskapen för att kunna baka på riktigt. Bakning verkar vara lite av en materialsport verkar det som...
Jag fick låna "Assistenten" av min mor, en orginal från electrolux. En riktig trotjänare, skulle tippa att den är från sent sjuttiotal. Vissa degar skall knådas i typ 20minuter och det kanske man klarar för hand ett par gånger men jag har ju som sagt fått lite blodad tand av det här med bakning och kommer nog få bra användning av denna fina klenod.

En digital köksvåg som har en känslighet på 1gram. De flesta surdegsrecept står nämligen i gram istället för tsk, msk och dl som man e van vid annars. 249:- på Clas Olsson.


Ugnstermometer. För att veta om brödet är klart skall det vara en viss temperatur, likt en god stek så kan man nu säga adjöss till degiga klumpar i mitten eller alldeles för torra limpor.

Mjölsikt, för att kunna göra sjyssta dekorationer eller sikta sitt eget mjöl kanske denna hjälper... snygg i vart fall..

I övrigt köpte jag Nonstick baklplåtspapper som tydligen kan användas 1000ggr utan att bli dåliga, en slickepott och en jäslåda. Lådan är i stort sett en förvaringsbox i plast.
Återkommer mer om grejjerna när jag börjat använda dem.
Tjoho!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar