torsdag 21 januari 2010

Rågbröd troubleshooting

Rågbröd, kanske inte låter så svårt men jag har inte riktigt haft flyt med rågbröden helt enkelt. Kastrullbrödet var grymt lätt och väldigt gott men jag vet inte riktigt vad som hände efter det. Jag kanske fick lite hybris över hur bra det blev och när jag slängde ihop det rätt smaklösa valnötsbrödet så tvivlade jag lite på mig själv. Och sen curlingklotet som blev av Honung-Salt brödet så hade jag nästan gett upp hoppet på ett perfekt rågbröd. Men det hela handlar om att degen som blir av ett rågmjöl är väldigt speciell och mycket mer svåravläst än en vetemjölsbröd. Jag tror också att mycket av det handlade om att jag hade gammalt rågmjöl i skafferiet som jag använde till de bröden. Mjöl är en färskvara och man bör defenitivt kolla utgångsdatum på sitt mjöl i skafferiet, även om det håller ett bra tag så tappar mjölet i bakförmåga efter ett ett par månader. Därför skall mjöl vara så färskt som möjligt.
Så efter lite konsultation med surdegskungen så bakade jag idag ett himla gott rågbröd. Här hittar ni receptet.
Brödet år som en dröm, inga krusiduller, inga kryddor bara rågmjölets naturliga smak. Smakar lite som finn-crisp. Ni kanske inte vet var det är men alla hälsomedvetna kvinnor med fotriktiga skor älskar finn-crisp! Jag gör det med... i smyg.

Vad är då konstigheterna med att baka med rågmjöl? Om man bara använder rågmjöl så blir det aldrig riktigt en deg, utan mer som en sörja. Det beror på att rågmjöl inte bildar gluten på samma sätt som vetemjöl. Ju mer man knådar en vetemjölsdeg ju mer glutensträngar bildas och degen blir elastisk och lätt att jobba med. Även om rågmjöl också innehåller gluten så blir inte degen elastisk alls utan bara mer kompakt. Det gäller också att hålla en balans med vätskan i degen. För mycket mjöl så kommer brödet bli torrt och för mycket vätska så jäser det inte så bra. Det är en balansgång helt enkelt som är svår att avväga.

Men det är roligt att experimentera med det för får man till degen i bra konsistens och låter den jäsa ordentligt så blir det himla goda och nyttiga bröd.

Bangalore!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar