onsdag 20 januari 2010

Pizzakväll

Man skall ju inte bli alltför pretto och bara baka limpor med namn man inte kan uttala utan det är minst lika kul att baka något simpelt. Jag har aldrig tidigare gjort hemmagjord pizza vilket är rätt konstigt med tanke på hur många pizzor man har satt i sig genom åren. Så detta var mitt första försök frågan är ju då vilken pizza det skulle bli?. Sofia kom med förslaget om pizzan (som jag nu glömt namnet på) från Kontiki i Göteborg. Det är lätt en av de godaste pizzorna vi ätit faktiskt. Det verkar nu som att de har slutat servera pizza, så passande nog kommer här mitt försök på att återskapa en legendar bland pizzor. Jag använde mig faktiskt av lite vetesurdeg i degen men tror inte det gjorde någon större skillnad så räkna bort den ur receptet om ni inte har tillgång till det. Detta recept är lagom för 2 pizzor.

Mickes Kontiki Speziale.
(tomat, ost, chevré, honung, champinjoner, ruccola, parmesan)

Degen

200g (2 dl) kallt vatten
50g (½ dl) vetesurdeg
25g (½ paket) jäst
250g (4 dl) vetemjöl
10g 1 tsk salt
50g (2 msk) olivolja

Lös jästen i vattnet i en bunke och tillsätt vetesurdegen och 3dl av mjölet. Tillsätt salt olja och resten av mjölet och blanda rejält tills degen blir hyfsat slät och smidig. Degen skall vara rätt lös.
Jag gjorde denna på morgonen och ställde i kylskåpet över dagen men det går också bra att låta den jäsa framme i ca 40-60min. Sätt ugnen på 250grader med en plåt i.

När den jäst klart så skrapa ur degen på ett rejält mjölat bakbord, vänd degen i mjölet och dela i två bitar. Att använda kavel är för "wusses" det gäller att snajda till den som en riktig pizzabagare och kasta upp i luften och sånt. Det hör liksom till tycker jag.
Nu kommer det kritiska, degen skall vara så tunn som möjligt tycker jag, och utan sån där träpaddel som de riktiga pizzabagarna har blir det knivigt att få upp den på plåten. Så när degen fortfarande är hanterbar, lägg degen på ett bakplåtspapper och platta det sista på pappret. Jag var inte så noga med att de skulle bli super runda bara de blir jämn tunnan. Sedan kan man lyfta hela pappret med färdig pizza på plåten utan att den går sönder.

Tomatsåsen då, Sofia gjorde en tomatsås och receptet på den är tyvärr hemligt, skulle jag skriva det här kommer en arg sicilenare med moppemusch och sabbar mina knäskålar eller lägger hästhuvuden i min säng. Men i korta drag var det tomatpure, tomatkross, salt, oregano, socker, peppar eller något.

Toppingen är fantasisk! Strö lite riven ost över. Skiva lite getost (chevré) och champinjoner. Toppa med lite riven parmesan. Ta ut den varma plåten och lägg över pizzan med bakplåtspappret och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Kör sista 3min på grill och sätt upp plåten överst.
När pizzan är färdig så ringla lite flytande honung över och strö på lite ruccola.
Shazam va gott!

Throw...


Sausce...

Grill...

Mickey Kontiki Special.... Done!

Mycket mycket mycket gott! Honungen är pricken över i´et!

Prik-Nam-Praa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar