fredag 15 januari 2010

Födelsedagsfrukost

Idag kom mina vänner Henrik (som fyller år idag, grattis!) och Thomas från mitt gamla band Quarterhorse över på frukost. Det var väldigt kul att få bjuda grabbarna på frukost eftersom vi inte träffas lika mycket nu sen bandet blev nerlagt. Jag ville baka det ljusare brödet som jag gjorde häromdagen. Sofia har döpt det till Baklyckan, rätt passande tyckte jag för man blir verkligen lycklig av det. Så det var faktiskt med lite stolthet i hjärtat som jag slog in adressen till min egen blogg för att få fram receptet till ett så gott bröd. Jag gjorde i ordning fördegen igår kväll och satte klockan på halv åtta för att kunna vara ute i god tid. Men det hade jag inte behövt för jag vaknade av mig själv redan halv sju och var helt taggad på att börja baka.

Sen följde jag anvisningarna på receptet och klappade mig själv på axeln över hur lätt det var. Mitt Manitoba Cream mjöl tog slut så hälften är på ekologiskt vetemjöl special. Brödet jäste bra och var aningen kompaktare än det på bara manitoba. Många faktorer spelar så klart in men jag tyckte inte det blev lika saftigt idag och hade inte heller lika mycket sötma som brödet på bara Manitoba. Men det blev fortfarande fina stora hål i brödet och vi satte i oss det ganska glupsk.

Nu fick jag till skorpan ordentligt också. Tricket är att mjöla arbetsbänken rikligt och även strö på en del mjöl på degen när du fått upp den på bordet. Dela i två delar. Dra ut den lite lätt till en rektangel och vik den över på längden. Mjölet gör att den blir mer lätthanterlig och det e vecket som gör skorpan så sjysst i ugnen. Så här blev det idag!

Snygg skorpa!

Fia, Henrik Thomas


Igår hade jag även ett bröd i ugnen i fem timmar. Det kommer jag skriva om imorn!
Saut or seut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar