fredag 15 januari 2010

Vildjäst

Ok, bakningen har nu tagit en helt ny dimension. Som jag sagt tidigare är jäsprocessen det absolut mest spännande med att baka. Det har iochmed surdegen gått upp för mig att det inte bara är det gula lilla paketet som kan göra magi i köket. Jag har nu även satt en Vetesurdeg och Vildjäst!

Vildjäst är som Sofia uttrycker det, SKITCOOLT! Det är liksom ett naturligt jäsmedel som bildas av socker och torkad frukt när det bryts ner. Andra typer av jästsporer än surdegen och det skall tydligen bli fantastiskt goda bröd av det.

Jag startade min vildjäst idag med torkade aprikoser som jag köpt på FRAM-butiken här i Göteborg och såhär gjorde jag.
Dag 1

125g Torkade osvavlade aprikoser
25g Bihonung
25g Blomsterhonung (man kan ta 50g vanlig honung oxå)
25g Muscovadosocker (Funkar även med vanligt socker)
250g Vatten

Jag blandade allt i en genomskinligt burk och skall nu låta det stå i 4-5 dagar innan det e färdigt. Man skall skaka lite på den morgon och kväll men allt annat tar naturen hand om.

Sjukt spännande och jag kommer skriva mer om vad som händer med den framöver.

Så här ser det ut idag!

Nu skall den stå tills det luktar likör och aprikoserna flyter upp. Då skall den nog vara klar. Bara att sila av och börja baka!

Boullia-bääs!

2 kommentarer:

  1. Cooool!! Du är ju värsta kemisten och vetenskapsmannen!! Ser fram emot att få provsmaka dessa delikatesser i framtiden! Puss! Titti

    SvaraRadera