söndag 10 januari 2010

Surdegsbakning!

Ok, kanske det är "way out of my league" men jag kände mig ändå tvungen att börja med surdegsbakning. Surdegsbröd är bröd som bakas utan jäst utan det använder sig av de naturliga jästsporer som finns mjölet. Eftersom det tar mellan 3-5 dagar att få igång en surdegsgrund så gjorde jag två stycken på lite olika tillvägagångssätt. Det ena är Alvar och Ivars recept och det hittar ni här och det andra är pain de martins och det hittar ni här. Det går ut på att få vatten och rågmjöl att bubbla till lite, den exakta kemiska processen vet jag inte men efter ett par dagar luktar det som en blandning av öl och filmjölk.

Så här såg det ut idag.


Sjukt roligt att se hur surdegsgrunden förändras och lever upp. Man måste mata den varje morgon och kväll och det är nästan som att ha en liten tamagochi.

Igår kväll var den ena grunden färdig och jag var sjukt taggad på att göra mitt första surdegsbröd! Man börjar med en liten del av surdegsgrunden och så gör man en "fördeg" som får stå och gotta till sig över natten.
Brödet jag ville baka är ett rågbröd som man bakar i en kastrull i ugnen. Receptet hittar ni här. Det verkade inte komplicerat alls i receptet och jag var sjukt förväntansfull när jag vaknade på morgonen. Men fördegen var inte speciellt bubblig och när jag blandade i resten av ingredienserna så visade inte degen mycket tecken på liv. Hela grejen med surdeg är att de naturliga jästsporerna i mjölet skall få brödet att jäsa men mitt bröd verkade dött...

Jag var nära på att kasta hela skiten men slängde in det i ugnen iallafall. Och i ugnen verkade det se lovande ut. När det kom ut såg det ut såhär.

Jag måste bara säga så här, detta är det första surdegsbrödet jag bakat, och det skall vara ett av de enklaste. Men f*n vad gott det var! En riktig smakupplevelse. Jag får ta och revidera mina tankar om bröd och testa detta på riktigt. Skall defenitivt baka mer surdegsbröd och kommer att baka så mycket jag hinner framöver.

En sista hälsning är till Jocke W som lade undan den sista påsen mjöl till mig på ICA häromdan. Ett vetemjöl som heter Manitoba Cream och skall vara lite av ett supermjöl och rätt svårt att få tag på. Återkommer när jag testat det lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar