fredag 15 januari 2010

Honung-Salt bröd v1.0

Ibland lyckas man, ibland inte...
Som ni vet har jag en lite fabless för jäs-metoder. Häromveckan var jag i den lokala hälsokosten på Solrosgatan och köpte valnötter och mjöl och började prata bröd med föreståndarinnan. Hon var gammal hobbybagare och hade mängder med tips om bröd, bl.a. mindes hon en gammal bok som hette "Dagligt Bröd" av Annelies Schöneck. I den boken fanns recept på bröd med honungsjäsmedel som hon tyckte var helt fantastiskt. Hon erbjöd sig att låna ut boken till mig och jag kom tillbaka ett par dagar senare och hämtade upp den, i god sed tog jag då med mig en halv limpa "Baklycka" som jag precis bakat. Om det uppskattades vet jag inte men jag får väl veta nästa gång jag är där.
Honung-salt brödet kan bakas på två sätt, ett som man gör på honungsjäsmedel och ett lite enklare som inte kräver någon odling bara en lång bakprocess. Så här i efterhand skulle jag inte tagit den enkla vägen...
Honungsjäsmedel är en typ av surdegskultur och jag kände att jag liksom inte kan ha fler burkar med odlingar i köket så jag gjorde bröd på "honung-salt" metoden istället. Ett mörkt bröd på råg och grahamsmjöl som skall vara "something out of the ordinary" Såhär gjorde jag.
Använd måttomvandlaren om du inte har våg.

Dag 1 Kväll ca 20.00
250g Rågmjöl
300g (3 dl) 40gradigt Vatten
1/2 tsk Salt
1/2 tsk Honung

Blanda alla ingredienser och täck degen med en duk eller plastfolie.

Dag 2 Morgon ca 08.00

250g Grahamsmjöl
300g (3 dl) 40gradigt Vatten
1/2 tsk Salt
1/2 tsk Honung

Dag 2 Middag, ca 16.00
250g Grahamsmjöl
2 tsk brödkryddor, kummin, anis, fänkål
2 msk olja (jag använde olivolja)

Rör ihop till en kladdig deg, denna deg skall alltså inte knådas utan bara röras runt.
Därefter lägger du degen i en smörad eller oljad ugnssäker form med något slags lock. det går nog att ta en kastrull eller gryta men jag tog en kakform och satte en pajform över som lock. Strö över lite mjöl och gör några snitt i degen.

Låt stå ett par timmar tills du ser degen resa sig lite och snitten börja vecklas ut, eftersom klockan hann bli mycket sp stog min bara i en och en halv timme för sen skall den nämligen in i ugnen i hela 4-5 timmar på 125grader. Hela tiden med lock.

När brödet är färdiggräddat så stäng bara av ugnen och låta det stå kvar tills nästa morgon.

Dag 3 virar du in brödet i en handduk och det skall först avnjutas på dag 4 eller 5.




Jag var sjukt taggad på det här brödet, men efter som det inte jäste riktigt som jag trodde det skulle göra under bakningen så hade jag mina misstankar om att det inte skulle bli så bra. Jag bannade mig själv att jag inte gjorde riktigt honungsjäsmedel innan bakningen. Men på dag 4 tänkte jag andå avnjuta en skiva av kreationen.
Redan när jag tog i brödet så märkte jag att det var en helt solid klump, som en blandning av ett leca-block och ett curlingklot ungefär. Inte bra. Brödkniven fick jobba på bra för att komma igenom det.
Det blev helt enkelt inte lyckat, och ibland blir det så, jag har ändå inte gett upp på Honung-Salt brödet och kommer att göra det på riktigt nästa gång.


Pejja Lindholm!

P.S "Baklycka" var väldigt uppskattat!

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha, det brödet behöver ni inte dela och ge till mig!

    Puss

    SvaraRadera
  2. Använde du nymalt ekologiskt mjöl?

    För att lyckas med honung-salt brödet bör mjölet vara ekologiskt och färsktmalt. Mjölet ska inte heller vara för finmalt.

    Degen bör stå varmt t ex i ett värmeskåp på 25 grader eller mer. (Jag bruka använda en upp och nedvänd papplåda och som värmekälla använder jag en 40 watts glödlampa. Jag justerar temperaturen med en dimmer.)

    Jag antar att du använde svensk honung

    SvaraRadera